Corporate look
Móda má moc, která se nedá popřít. Většina z nás se chce cítit dobře a mnozí také usilují o to, aby jejich oblečení vyjadřovalo osobitý styl a eleganci. Jenže trendy se mění závratnou rychlostí a držet s nimi krok není pro většinu z nás jednoduché. Z finančního hlediska se to snadno může stát náročným koníčkem, protože aktuální „corporate look“ nebo nejnovější trendy často představují investici, kterou si ne každý může pravidelně dovolit. Možná máte skříň plnou oblečení, ale i tak se v ní najdou „nedostatky,“ které by šly vyřešit novými trendy kousky. A právě zde začíná dilema – přidat do už tak přeplněné skříně další kusy, které by „dokonale“ sedly, nebo odolat?
Ekologický rozměr navíc dnes přidává další vrstvu přemýšlení o módě. Neustálé nákupy a střídání trendů přispívají k fenoménu fast fashion, který devastuje životní prostředí. Pokud se na každou sezónu nakupuje nová kolekce, kam pak odchází ta stará? Ačkoliv je móda o kráse a estetice, současně produkuje obrovské množství odpadu. Takže, i když je příjemné představit si, že by každý týden mohl být malou módní přehlídkou v duchu Ďábel nosí Pradu, mnoho z nás se zastaví při uvědomění, jaké důsledky má tenhle přístup pro planetu.
Zajímavé je, jak tyto filmy a seriály dokážou ovlivnit naše kariérní ambice. Vzpomínáte na Andreu (Anne Hathaway), mladou asistentku, která se prokouše tvrdou prací v jedné z nejvýznamnějších módních redakcí? Ďábel nosí Pradu vykresluje korporátní svět jako místo, kde jsou šance na vzestup, osobní růst a pocit exkluzivity – zejména pokud máte ten správný styl a sebevědomí. Vidět elegantní kanceláře, kde všichni působí uhlazeně a sofistikovaně, může na diváka působit jako sen o „dospělé“ práci, ve které je každý den nová příležitost zazářit. Corporate look v těchto filmech a seriálech vytváří iluzi práce, která je nejen prestižní, ale také zábavná, dynamická a naplňující – jen málokdy se ale ukazuje, kolik tvrdé práce, vyčerpání a kompromisů je ve skutečnosti potřeba.
Často se nám tedy vkládá do hlavy představa, že pokud chceme uspět, musíme nejen tvrdě pracovat, ale také dobře vypadat – protože jinak nám někdo další ukradne příležitost přímo pod nosem. A ačkoliv tento obraz dokáže motivovat, nese s sebou i trochu nátlaku. Jaký dopad na sebevědomí má fakt, že nevlastníte šatník Mirandy Priestly? A jak často máme pocit, že pokud nejsme dokonale upravení a oblečení, jsme snad méně kompetentní? Realita je však často mnohem prostší: ve skutečné práci v kanceláři jde především o výsledky, schopnosti a spolehlivost. Oblečení vám může dodat sebedůvěru, ale není to klíč ke všemu.
Někdy tak stojíme před otázkou, zda v módě hledat jen krásu a styl, nebo zda pro nás může být i praktická, udržitelná, přístupná. Možná se vyplatí vybírat oblečení promyšleně a vytvořit si svůj vlastní styl, který není závislý na aktuálních trendech, ale přesto působí profesionálně a reprezentativně. A když občas vidíme, jak vypadá dokonalá korporátní elegance ve filmech, je dobré si připomenout, že být „in“ v reálném životě není o plné skříni drahých kousků, ale o tom, že nám oblečení umožní cítit se dobře i v běžných každodenních situacích – bez nátlaku, bez dluhů a bez přeplněných skříní.
I já jsem se nechala nadchnout tímto filmem a mnoha dalšími a pořídila jsem si pár kousků nového trendy oblečení vhodného do kanceláře a na schůzky. Bohužel jsem ale došla do stavu, kdy jsem se musela rozhodnout, jestli pořídit další nové oblečení z mojí Pinterest nástěnky a shopping listu, nebo dát peníze na spořící účet, abych do další výplaty neměla prázdný účet. Ráda bych řekla, že to dělám hlavně pro dobrý pocit a sebevědomí, ale pravda je bohužel jiná. Ten hlavní důvod je bohužel tento zkreslený pohled na to, jak by měla vypadat ideal corporate girl, která má všechno a má se skvěle.
Mám se dobře, to je pravda, ale nikdo nemá všechno úplně dokonalé. Prostě mám to nutkání stále se přibližovat tomuto ideálu. A tak mě napadá – kolik toho ještě musíme „mít“ a jak dlouho se přizpůsobovat těmhle ideálům, než se budeme cítit skutečně dokonale? Myslím, že odpověď na to znáte.
Komentáře
Okomentovat